piątek, 24 lutego 2012

MAN TGA

MAN adresuje model TGA ze średnią kabiną XLX do użytkowników pracujących głównie na długodystansowych trasach krajowych, ale wykonujących również przewozy międzynarodowe. Przetestowaliśmy ciągnik TGA 18.440 z kabiną XLX, w wersji z komfortową, zautomatyzowaną skrzynią TipMatic (ZF). Dobrze wywiązuje się z roli długodystansowca.
Testowy pojazd, oprócz nowej kabiny XLX i zautomatyzowanej skrzyni, miał jeszcze jedną wyróżniającą go cechę - jego silnik, dzięki SCR, spełniał normę Euro 5, "popijając" błękitny płyn AdBlue z 75-litrowego zbiornika.
Kabina XLX z zewnątrz jest bardziej podobna do mniejszej LX niż największej, luksusowej szoferki XXL. Z pełnym aeropakietem wygląda jednak imponująco. We wnętrzu panuje typowy dla MAN-a klimat. Kolorystyka materiałów wykończeniowych jest chłodna, ale deska rozdzielcza niezwykle przejrzysta. Tak dużego prędkościomierza i obrotomierza jak TGA nie ma zresztą ani DAF XF, ani Mercedes Actros czy Volvo FH. W dwóch ostatnich pojazdach lepiej przemyślano jednak lokalizację dźwigni hamulca postojowego, którą umieszczono na desce rozdzielczej, a nie na tunelu silnika. Materiały wykończeniowe w kabinie MAN-a robią niezłe wrażenie, choć trzeba przyznać, że w Mercedesie i Volvo wyglądają nieco lepiej. MAN przewyższa konkurentów bardzo wygodnymi, dużymi leżankami. Na pochwałę zasługują też wygodne fotele, nowa, wielofunkcyjna kierownica, świetne oświetlenie wnętrza, ładnie brzmiący fabryczny zestaw audio, rozkładany stolik i podnóżek dla pasażera oraz możliwość łatwego przemieszczania się po kabinie ze względu na brak drążka zmiany biegów. Skrzynię TipMatic obsługuje się małym pokrętłem na tunelu silnika. Gdy pokrętło ustawione jest w pozycji "Jazda" (D), nie uruchomimy silnika. Przekręcamy kluczyk i nic. Niestety brakuje sygnalizatora informującego kierowcę o błędnym ustawieniu skrzyni.
Napędzający testowego MAN-a sześciocylindrowy silnik common rail serii D20 Euro 5 jest jednym z najmniejszych w tej klasie pojazdów. Ma zaledwie 10,5 l pojemności. Nie znaczy to jednak, że jest słabeuszem. Z niewielkiej pojemności generuje on bowiem aż 437 KM i 2.100 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Konkurenci, aby uzyskać podobne parametry, potrzebują najczęściej ponad 12-litrowych siłowni. Silnik współpracujący z 12-stopniowym TipMatikiem robi wrażenie bardzo mocnego, żwawo rozpędza pojazd, który dziarsko wdrapuje się na wzniesienia, "pożera" kilometry. Na każdorazową zmianę biegów skrzynia potrzebuje 0,2-0,6 s, przy czym redukcja trwa dłużej niż podwyższenie biegu. Przekładnia dopasowuje się do warunków drogowych i obciążenia. Gdy jest ono nieduże, nie zmienia biegów po kolei, tylko "przeskakuje" nawet o trzy przełożenia. Czasem mieliśmy jednak wrażenie, że zmiana biegów mogłaby następować przy nieco niższych obrotach, co przyczyniłoby się do zmniejszenia hałasu generowanego przez silnik. Co najważniejsze, dzięki skrzyni TipMatic, kierowca może całkowicie skupić się na utrzymywaniu właściwego toru jazdy zestawu, co jest szczególnie ważne np. w zatłoczonych miastach.
Mechaniczne z przodu i pneumatyczne z tyłu zawieszenie TGA zapewnia dużą stabilność i komfort jazdy, również gdy, od czasu do czasu, kierowcy przyjdzie pokonać trasę bez naczepy. Sterowanie tylnym zawieszeniem jest proste, odbywa się za pomocą niewielkiego pilota na elastycznym kablu. Podest zakabinowy MAN-a wykonany z dziurkowanej, antypoślizgowej blachy ma sporą powierzchnię. Gniazda przewodów są umieszczone na szerokiej listwie, a podczas jazdy bez naczepy, końcówki można włożyć w ślepe gniazda.
Podsumowując, MAN TGA 18.440 z kabiną XLX i skrzynią TipMatic to ciągnik, którego prowadzenie daje dużą przyjemność i nie są w stanie zmącić jej pewne niedociągnięcia.
Plusy
Mocny, "czysty" silnik o dużej kulturze pracy. Komfortowa szoferka o przestronnym wnętrzu. Skutecznie działająca "inteligentna" skrzynia TipMatic.
Minusy
Dźwignia hamulca ręcznego umieszczona na tunelu silnika. TipMatic czasem zmienia biegi przy zbyt wysokich obrotach. Brak sygnalizatora informującego o włączonym biegu, podczas próby uruchomienia wozu.
GALERIA ZDJĘĆ

 















































1 komentarz:

  1. Jako P.H.U. Kujawa (http://www.phukujawa.com.pl/) z łatwością naprawiamy skrzynie biegów w TIRach i nie tylko. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

    OdpowiedzUsuń